Hallinnon opiskelijajäsenet = Hallopedit

Hallopedit eli hallinnon opiskelijaedustajat ovat ylioppilaskunnan tai opiskelijajärjestön valitsemia edustajia eri toimielimiin. He edustavat itsensä lisäksi koko opiskelijakuntaa. Hallopedien työ on hyvin tärkeää, koska sitä kautta opiskelijoiden näkökulmat ja ääni pääsevät kuuluviin opetuksen ja yliopiston kehittämisessä.

Tiedekuntaneuvosto

Yliopisto jakautuu tiedekuntiin. Luuppi kuuluu informaatioteknologian ja viestinnän tiedekuntaan (ITC), johon kuuluvat myös tietotekniikka (Tite), sähkötekniikka (Skilta), informaatiotutkimus ja interaktiivinen media (UDK), suomen kieli (Kopula), journalistiikka ja viestintä (Vostok), vieraat kielet (Lexica), viestintä (Reettorit), käännöstieteet (Transla) ja teatterityö (Näty).

Tiedekuntaneuvoston tehtävänä on johtosäännön mukaan seurata tiedekunnan toiminta- ja taloussuunnitelman toteutumista sekä tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen kokonaisuutta.

Tiedekuntaneuvoston tehtävänä on myös tehdä konsistorille ehdotus tutkinto-ohjelmien perustamisesta tai lakkauttamisesta ja hyväksyä tutkinto-ohjelmien opetussuunnitelmat konsistorin vahvistettavaksi.

Tiedekuntaneuvostossa tehdään aloittavien opiskelijoiden määrästä rehtorille ehdotus, hyväksytään opetussuunnitelmat konsistorin vahvistettavaksi, vahvistetaan tutkinto-ohjelmien vaihtokriteerit, sekä käsitellään opiskelijavalintaa, opiskeluoikeuden menettämistä ja opinnäytteitä koskevia oikaisupyyntöjä.

Tiedekuntaneuvostoon kuuluu enintään 15 jäsentä, joista korkeintaan 5 ovat professoreita, 5 muuta opetus- ja tutkimushenkilökunnan ja muun henkilökunnan edustajaa sekä 5 opiskelijaedustajaa.

Lisää tietoa yliopiston organisaatiorakenteesta löytyy Intrasta.

Opiskelijajäsenet

• Arttu Timonen (ei varaa)
  • Emmi Juolahti (Kaisa Rantamäki)
  • Anniina Honkasaari (Petri Kemppinen)
  • Aleksi Mattila (Janita Karra)
  • Juulia Kärki (Veeti Ahvonen)
Opiskelijaedustajien toimikausi kestää 1.1.2021-31.12.2022.

Koulutuksen ohjausryhmä

Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnan koulutuksen ohjausryhmän tehtävänä on suunnitella ja valmistella koulutukseen liittyviä asioita koko tiedekunnan tasolla. Ohjausryhmä koordinoi ja valmistee tiedekuntatason opetussuunnitelmatyötä tutkinto-ohjelmien tukena sekä käsittelee palaute- ja tilastotietoa ja tunnistaa tiedekuntatason kehittämistarpeet. Jos tiedekuntatasolla on mahdollisesti yhteisiä opintoja, koulutuksen ohjausryhmä laatii opetussuunnitelmat.

Koulutuksen ohjausryhmä suunnittelee tiedekuntaneuvostolle esityksiä perustettavista tutkinto-ohjelmista, vastaa tiedekunnan opiskelijavalintojen koordinoinnista ja kehittämisestä sekä valmistelee tutkintosääntöjä tai muita tiedekuntaneuvoston määräämiä tehtäviä. Ohjausryhmä laatii konsistorille raportteja strategisten painopisteiden toteutumisesta opetussuunnitelmissa.

Luupilla on kolme opiskelijaedustajaa koulutuksen ohjausryhmässä:

• Mirva Pekkola
  • Henni Kiiskinen
  • Laura Ollikainen

Tutkinto-ohjelmien suunnitteluryhmät

Suunnitteluryhmä laatii tutkinto-ohjelmien opetussuunnitelmia ja kehittää niitä sekä toteuttaa ja kehittää tutkinto-ohjelmien opetussuunnitelmatyötä. Suunnitteluryhmissä käsitellään palaute-, tilasto- ja seurantatietojen perusteella tutkinto-ohjelmien ja sen opetussuunnitelman kehittämistarpeet. Suunnitteluryhmät laativat koulutuksen ohjausryhmälle tai konsistorille raportin strategisten painopisteiden toteutumisesta opetussuunnitelmassa. On tärkeää, että suunnitteluryhmissä on opiskelijaedustajia, jotta opiskelijan ääni saadaan kuuluviin.

Matematiikan ja tilastollisen data-analyysin opetuksen suunnitteluryhmä

• Veeti Ahvonen
  • Henni Kiiskinen
  • Laura Ollikainen

Tietojenkäsittelytieteiden opetuksen suunnitteluryhmä

• Mirva Pekkola

Jos olet kiinnostunut pääsemään mukaan vaikuttamaan johonkin näistä ryhmistä, laitathan viestiä Luupin kopoille kopo@luuppi.fi.

TREY on myös tehnyt OPS-käsikirjan apuvälineeksi opetussuunnitelmia tekevissä työryhmissä istuville opiskelijoille. OPS-käsikirjassa on kaikki tarpeellinen tieto, mitä opiskelijaedustajan olisi hyvä tietää. Pääset tutustumaan käsikirjaan TREYn nettisivuilta.

Tampereen yliopiston ylioppilaskunnan edustajisto

Tietoa tulee myöhemmin