Päätoimittajan palsta: Visualisoi data uutiseksi

Vaippoja ja mainoksia suoramarkkinointina kuluttajille: tästä datan kerääminen tiedotusvälineissä tunnetaan. Luuppi sanomien päätoimittaja Olli Pietiläinen kertoo mitä työmarkkinoilla nyt kaivataan koodareilta ja datavisualisteilta.

Vaippoja ja mainoksia suoramarkkinointina kuluttajille: tästä datan kerääminen tiedotusvälineissä tunnetaan. Luuppi sanomien päätoimittaja Olli Pietiläinen kertoo mitä työmarkkinoilla nyt kaivataan koodareilta ja datavisualisteilta.

Kuopiossa lokakuussa ATK-YTP-excursiolla oli ohjelmaan merkitty vaihtelun vuoksi esitys, joka ei pelkästään mainostanut suomalaisen IT-alan työmahdollisuuksia. Data-analyysi on edelleen iso puheenaihe teknologiapuolella ja merkkejä pöhinästä tuli esille myös Kuopiossa. Punatukkainen ja energinen Itä-Suomen yliopiston vanhempi luennoitsija Maija Marttila-Kontio kertoi, mitkä ovat data-analyysin eri tarpeet ja mitä tulevaisuuden osaajalta odotetaan.

Tiedotusvälineitä kiinnostava data-analyysi tuli otsikoihin kun Target-kauppaketjun ohjelma lähetti perheen tyttärelle vaippamainoksia ennen kuin muu perhe tiesi asiasta. Tiedon kerääminen ja analysointi on läsnä kaikkialla Googlesta Facebookiin.

Kuopiolaisten neuvot palautuivat mieleen uudelleen keväällä, kun Tampereen yliopiston Big Data -aiheinen maisteriohjelma perustettiin. Tiedosta voi tehdä myös tarinoita, luennolla julistettiin. ”Data storytelling on taito, jota datatieteilijältä peräänkuulutetaan”, kuvaili Marttila-Kontio.

Datan analysointi ei ole vain teknistä ja suoraviivaista. On ymmärrettävä ilmiötä datan taustalla. On tarkasteltava dataa kriittisesti: mitä se kertoo ja toisaalta mitä data ei kerro. Ammattilaisen kyvyt eivät ole yhden henkilön taitoja, luennolla huomioitiin. Analyysitaitojen lisäksi tarvitaan kykyä visualisoida esityksiä. Tarinankertoja osaa muuttaa tiedot numeroista havainnollisiksi kuviksi, vielä taitavampi tekee kartasta interaktiivisen ja kuvista liikkuvat.

Kerää, ymmärrä ja välitä tieto

Osaavan data-analyytikon rooli tuntuu lähestyvän yhä enemmän perinteistä kriittistä tiedonvälitystä, journalismia. Yksinkertaisten johtopäätösten tekeminen ja niiden uutisoiminen on helppoa, mutta vaikeaa on olennaisen erottaminen epäolennaisesta.

Tampereen yliopistolla käynnistyvä Computational Big Data Analysis -maisteriohjelma alkaa ensi vuonna. Uskon, että moni opiskelija on kiinnostunut arkipäivän sovellutuksista ja ilmiöistä tilastotieteissä. Suurten asioiden hahmottaminen on nyt iso juttu ja asiantuntijoita tarvitaan.

Tarinoiden kertominen visuaalisesti on olennainen osa sitä, miten tiedosta saadut havainnot voidaan välittää eteenpäin. Ohjelmointitaitoa vaaditaan yksinkertaisiin ja nopeisiin tehtäviin – syötetään esimerkiksi asuntotietoa alueittain verkkosivulle, poimitaan tietty kunta ja esitetään sen tiedot suhteessa muihin kuntiin.

Verkkovisualisointi on valuuttaa

Verkkoa tekeville ohjelmoijille on kysyntää työmarkkinoilla. Yle ja Helsingin Sanomat ovat jatkuvasti kyselemässä taitavia kavereita hommiin, tälläkin viikolla viimeksi suoraan yliopistolta. Datan visualisointi on yksi erikoistumisalue alalla myös Marttila-Kontion mukaan.

Nyt on hyvä hetki olla kiinnostunut maailmasta ja osata samalla visualisoida dataa ja ymmärtää koodia. Toimitukset kyselevät nyt osaavia datajournalisteja, front-end -koodareita ja ihmisiä joilla on tarinankerronnantaitoja. Toimittajat ja data-asiantuntijat kysyvät samoja kysymyksiä ja yhteistyöllä myös vastauksia saattaisi löytyä.

Mitä haluaisit tehdä ja mitä osaat jo? Haluaisitko kokoontua muiden kiinnostuneiden kanssa? Lähetä viestiä: paatoimittaja@luuppi.fi

PS. Oletko jo ohjelmointikurssilla, mutta tarvitset tehtävien kanssa apua? Luuppilaiset ohjaavat keskiviikkoisin koodauspajaa yliopistolla mikroluokassa B1083 klo 16–18.