Evolvitin Anni: BI-konsultti auttaa asiakasta kehittämään liiketoimintaansa

Luuppilainen Anni kertoo työstään Evolvitilla ja kokemuksistaan BI-konsulttina.


Top 3 työskentelyä edistävää asiaa Evolvitilla:
Työkaverit, jotka auttavat oppimaan uutta ja kehittymään
Kasvuvaiheessa oleva yritys, jossa kehitysideoita kuunnellaan
Kuntosalietu istumatyön vastapainoksi

Aloitin työt Evolvitin BI-liiketoimintatiimissä viime vuoden marraskuussa. Tuolloin olin opiskellut tietojenkäsittelytieteitä Tampereen yliopistossa 3,5 vuotta, opintopisteitä oli kertynyt hiukan vajaa 200. Ensimmäinen kontaktini Evolvitiin oli TTY:llä järjestettävä IT-hekuma, josta sain kutsun työhaastatteluun juteltuani evolvitlaisten kanssa.

evolvit1Työ Evolvitilla on ensimmäinen varsinainen oman alan työpaikkani, vaikka työnmakuun pääsinkin jo ollessani työharjoittelussa Opetushallituksen tietohallintotiimissä. Evolvit on lähes 100 hengen finanssialan IT-talo, jolla on toimipisteet Tampereen lisäksi Espoossa ja Lahdessa.

Lyhenne BI tulee sanoista business intelligence. Mitä se sitten oikeastaan on? Wikipedia tarjoaa seuraavan määritelmän BI:stä: ”Business intelligence eli liiketoimintatiedon hallinta on systemaattista yrityksen suorittamaa liike-elämän tietojen hankintaa, tallennusta ja analysointia.” Käytännössä tämä tarkoittaa asiakkaan keräämän datan jalostamista informaatioksi, jota asiakas käyttää kehittääkseen liiketoimintaansa. Kuulostaa yksinkertaiselta. Vaikka nykyaikana dataa kerätään valtavia määriä, ei ole kuitenkaan itsestään selvää, että dataa missään kohtaa jalostettaisiin informaatioksi.

BI-raporttien kehitys lähtee asiakkaan tarpeesta saada lisätietoa liiketoiminnastaan. BI-konsultin tärkeimpiä työkaluja teknisen osaamisen lisäksi ovat ihmissuhdetaidot ja kyky hahmottaa monimutkaisiakin kokonaisuuksia. Asiakkaan kanssa yhteisissä tapaamisissa määritellään ominaisuudet sekä vaatimukset tulevalle projektille ja toisaalta toteutettuja ratkaisuja peilataan näihin vaatimuksiin koko projektin ajan. Määrittelyvaiheessa selvitetään, mistä data raportteja varten saadaan. Yleensä lähdejärjestelmänä toimii esimerkiksi asiakkaan toiminnanohjausjärjestelmät, mutta joskus tietolähteenä saattaa toimia vaikkapa Excel-tiedosto. Määrittelyitä tarkennetaan projektin aikana iteratiivisesti ja päivitetään tarpeen mukaan projektin aikana kertyneen tiedon avulla.

Raportointia varten toteutetaan tietovarasto, johon data luetaan asiakkaan tietojärjestelmistä. Joissain tapauksissa tietovarasto voi olla jo asiakkaalla valmiina, jolloin se voidaan ottaa käyttöön sellaisenaan. Tietovarastosta dataa jalostetaan ja muokataan raportoinnin tarpeita vastaavaksi esimerkiksi poistamalla epärelevanttia tietoa tai yhdistämällä dataan asiakkaan liiketoimintaan liittyvä tietoa, kuten erilaisia luokittelutekijöitä. Raportointia varten jalostettu data säilötään suppeammassa tietokannassa, Data Martissa, jota käytetään lopullisen raportoinnin pohjalla. Asiakkaan raportointitarpeista riippuen Data Martin valmistumisen jälkeen toteutetaan raportoinnin pohjalle tietomalli, jonka avulla tietoa on helpompi peilata suhteessa reaalimaailman entiteetteihin.  Tietomallin toteutus ei ole välttämätön, mutta helpottaa huomattavasti jalostetun tiedon monipuolista käyttöä. Yleisesti käytettyjä tietomalleja esimerkiksi Microsoft-maailmassa ovat Tabular-malli ja multidimensionaalinen malli (OLAP-malli).

evolvit2Asiakkaalle näkyvin vaihe on datan visualisointi, jossa yhdistetty ja muokattu tieto esitetään tarkassa, ihmisen ymmärtämässä muodossa. Lopputuloksena on usein taulukkoja tai kaavioita, jotka toimivat interaktiivisesti käyttäjän kanssa. Raportin loppukäyttäjä voi esimerkiksi suodattaa raportille tulevaa tietoa erilaisten parametrien avulla tai porautua raportilla tarkastelemaan jotain yksittäistä tietoa tarkemmalla tasolla. Tähän on tarjolla monenlaisia työkaluja, viimeisimpänä olen käyttänyt Power View-, PowerBI- ja Reporting Services -työkaluja. Monesti tietovarastoa, Data Martia ja datan visuaalista raportointia kehitetään iteratiivisesti yhtä aikaa, jotta loppukäyttäjät saavat mahdollisimman nopeasti konkreettista sisältöä toteutuksen arvioinnin tueksi. Näin tietovarastoa ja Data Martia voidaan joustavasti kehittää asiakkaan palautteen perusteella vastaamaan paremmin raportoinnin tarpeita.

Olen vajaan vuoden aikana ehtinyt käyttämään monia erilaisia BI-raportointiin liittyviä työkaluja. Niillä kaikilla on kuitenkin sama tarkoitus: muuntaa kerätty data ihmisen ymmärtämään muotoon. Työssäni tykkään erityisesti siitä, että voin hyödyntää sekä opinnoissa kerättyä teknistä osaamistani, että kauppatieteiden valinnaisopintojen kautta kerättyä liiketoiminnallista näkemystä. Kaikkein paras palkinto työstä on tyytyväinen asiakas ja sen mukanaan tuoma onnistumisen tunne.